Zajímavosti a zjištění z práce zastupitelů v roce 2024

(stručně zaznamenáno z veřejných jednání ZM)
Občané nemají téměř tři roky v obecní ordinaci praktického lékaře, do místních částí nejezdí pojízdná prodejna potravin. Nejsou zpracovány potřebné projekty k rekonstrukci chátrajících budov, budování bytů, chodníků, hřiště je roky bez vybavení, neoplocené a kabiny neopravené, čekárna na náměstí špinavá a vedle ní padající taras, zídka kolem hřbitova se rozpadá, obecní dřevo je neprodané a škoda nevyčíslena, teprve na jaře 2024 se po letech začalo zalesňovat, o kvalitě vzdělávání a učitelích v místní škole zastupitelé ani veřejnost nic neví, dopravní obslužnost se nelepší, poplatky se zdražují a služby jsou omezené. Hospodaření a výdaje nejsou občanům zveřejněny. Výdaje na platy nadstandartně velkého počtu zaměstnanců a zastupitelů ubírají z obecní pokladny čím dál víc peněz. Kulturní a společenské akce jsou příjemných zpestřením života obyvatel, žijících odděleně ve svých místních částech.
Vybráno několik konkrétních návrhů a zjištění zastupitelů městysu v průběhu roku 2024, které byly předloženy v zájmu zlepšení hospodaření a života všech občanů, ale většinu jich však zastupitelé zamítli nebo nejsou splněny (podrobnosti v zápisech, do programu zasedání jsou návrhy předkládány jedinci z řad zastupitelů)
- Omezit starostu a radu v hospodaření s penězi, aby
nemohlo 5 radních rozhodovat bez zastupitelů o výdajích až do výše schválených
ukazatelů rozpočtu (jde o milióny, k prosazení stačí 3 radních z 5).
- Vytvořit pracovní skupiny zastupitelů a umožnit jim
řádně se podílet činnosti, na kontrole používání peněz, zadávání objednávek a zakázek,
plnit v termínech úkoly, odstranit nedostatky zjištěné kontrolním výborem.
- Opravy a asfaltování cest zlepší běžný život občanům,
utratí se tím značná část rozpočtu 2024, ale bohužel až na výjimku bez využití
dotací, které jsou možné ke spolufinancování žádat.
- Využít 100% dotaci na projekt na nájemní byty
v budově kina.
- Ulevit občanům na daních, na rok 2025 mohli zastupitelé
státem zvýšený koeficient daně z nemovitostí pro obytné budovy a příslušenství
vrátit na 0, 5 místo 1,0 (protože z toho byl výnos asi 250 000 Kč, z daňových
příjmů 1 400 000 Kč přitom činí více jak 1/3 daň z lesů, orné a trvalých travních
porostů. Pokud by to dělalo 100 000, to utratí starosta za ledacos. Za 100 000 mělo být prodáno staré
hasičské auto Škoda 706 (2J80723) a není, je vedeno v provozu, hasiši ho
nepoužívají, ani nevíme, kde je zaparkované. Mohlo se utržit za vykácené stromy z lesů,
co víc než rok leží na skládce, škoda vznikla, část dřeva se prý rozdala.
- Nežádalo se o vhodné vyhlášené dotační výzvy (letos
pouze na vybavení hasičům, na komunikaci nad řekou a dotace na úvěr k nákupu
hydraulického jeřábu HYVA).
- Investovat do oprav budovy č. 8 a šaten na hřišti,
žádat o dotaci Sportovní infrastruktura II na vybavení hřiště.
- Zveřejnit hospodaření v lesích podle lesní
hospodářské osnovy vydané na 2017-2026.
- Schválit Smlouvy o dílo až po řádném vyřízení a
doložení stavební dokumentace a projektů.
- Dodělat chodníky, přechody, reklamovat hřbitovní zeď,
zajistit čistotu obce a čekáren.
- Zveřejňovat občanům výpisy z jednání rady obce a
zápisy dávat do podkladů zastupitelům.
- Zveřejňovat občanům výdaje do 50 000 Kč (bohužel
na webu obce nejsou zveřejněny ani výdaje nad 50 000 Kč, přitom to zastupitelé
schválili)
Poznámka Za dva roky činnosti je z jednání zastupitelstva městysu Strážek doloženo, že o většině peněz z rozpočtu rozhodují jen radní (výjimka nakládání s nemovitostmi, velké zakázky a projekty, obecně závazné vyhlášky).
Je k zamyšlení důležitá věc: SKUTEČNĚ POTŘEBUJEME VE STRÁŽKU VOLIT A PLATIT 15 ZASTUPITELŮ, KDYŽ JSOU JEJICH PRAVOMOCI ROZHODOVAT A PŘÍSTUP KE VŠEM PODKLADŮM JSOU VÝRAZNĚ OMEZENÉ?