Reagujeme na dotazy občanů
První reakce se týká dotazů občanů, kteří se na nás obrátili v reakci na článek Starosta a Zastupitelstvo selhává po proběhlé komunikaci na sociálních sítích. Zastupitelka, na kterou byly otázky primárně směřovány, se ve spolupráci s redakcí rozhodla odpovědět prostřednictvím otevřeného dopisu. Ten se zaměřuje na zodpovězení vyvstávajících otázek na transparentnost informací a efektivní komunikaci mezi vedením obce a občany:
Otevřený dopis zastupitelky občanům městyse Strážek
"Vážení občané,
s respektem a upřímným zájmem o spravedlivé využití obecních prostředků a
možností ve prospěch všech občanů a rozvoje městyse, Vám předkládám podklady,
vysvětlení a důkazy týkající se informovanosti o řízení a činnosti samosprávy
městyse Strážek.
1. Informace o řízení městysu
Pro občany a veřejnost je jediným způsobem, jak získat objektivní a právně
závazné informace o řízení městysu, osobní účast na jednáních
zastupitelstva ve Strážku. Zaznamenaná rozhodnutí a usnesení
zastupitelstva jsou dostupná ve formě zápisů na úředních místech.
Nejvyšším orgánem samosprávy městysu je zastupitelstvo. Jiné informační kanály, jako jsou webové stránky, nástěnky nebo sociální sítě, poskytují informace, které nejsou právně závazné, mnohdy nejsou doložené a mohou být zavádějící. K interpretaci těchto informací je proto nutné přistupovat s kritickým myšlením.
2. Právně závazné dokumenty
Právně závaznými dokumenty jsou pouze oficiální doklady úřadu městysu
Strážek opatřené úředními razítky a podpisy a korespondence přes podatelnu nebo
datovou schránku městysu. Ostatní e-mailová komunikace může posloužit jako
důkaz, ale není právně závazná.
Zápisy z jednání RADY městysu, která má
5 členů, jsou neveřejné, TÍMTO o probíraných záležitostech a podkladech doručených
obci k jednání rady, tak ví pouze TĚCHTO 5 OSOB. Naopak zápisy z jednání
ZASTUPITELSTVA (5 radních a 10 dalších zastupitelů) jsou veřejně přístupné,
avšak obsah příloh k zápisům zůstává neveřejný. A POZOR! Dokumenty a zápisy
jsou platné pouze tehdy, pokud odpovídají zákonům a právním normám.
3. Příklady neúplné - nesprávné informovanosti k aktuálně probíhajícím opravám komunikací ve Strážku: na jednom zastupitelstvu je k téže věci tvrzena starostou informace jiná, než na dalším zastupitelstvu.
Důkazem o neúplné informovanosti jsou například zápisy z jednání zastupitelstva ohledně aktuálních oprav komunikací:
- Dne 23. listopadu 2023 starosta zastupitelům potvrdil, že má připravenou projektovou dokumentaci na opravu komunikace k ZŠ.
- Dne 17. října 2024 však starosta zastupitelům nedoložil k podepsané Smlouvě o dílo na opravu povrchů komunikací projektovou dokumentaci a sdělil, že nikdy žádné projekty nevyhovovaly.
- Dne 25. října 2024 příslušný stavební úřad potvrdil, že dosud nebyla obcí Strážek stavebnímu úřadu předložena žádná dokumentace týkající se komunikací, o kterých se jedná, k posouzení a případnému povolení záměru (pokud by jej vyžadoval).
4. Finanční dopady oprav komunikací
Aktuální realizace asfaltování komunikací vyžaduje značnou část rozpočtu městysu, což ovlivňuje možnosti financování dalších potřeb, jako jsou zanedbané rekonstrukce obecních budov pro bydlení, lékařské ordinace, chodníky a další služby. Přestože dotační programy nabízejí obcím možnosti financování, městys je nevyužil! Kromě 50% dotace na jeden úsek od spodního mostu směrem nad řeku.
Tyto skutečnosti upozorňují na rizika spojená s omezenou transparentností jednání rady městysu a na nedostatečnou informovanost veřejnosti o skutečném stavu projednávaných záležitostí, projektů a financování.
S pozdravem,
Zastupitelka Mgr. Anna Knoflíčková
Ve spolupráci s redakcí Pro-občany"

---
Další odpověď se týká dotazu pana Mazla, který doručil prostřednictvím sociální sítě Facebook: Dotaz jsme přepsali, abychom se zaměřili na jádro jeho otázky a vyhnuli se osobním narážkám či ironii, které původní sdělení obsahovalo. Cílem je vystihnout hlavní obavy, které v dotazu zmiňuje – tedy obavy občanů z toho, že by mohli být sledováni a jejich činy interpretovány jako něco škodlivého či nekalého. Přepsání otázky do jasné a neutrální podoby umožňuje odpovědět na dotaz věcně a konstruktivně a přispět tak ke smysluplné komunikaci.
Dotaz na paní Knoflíčkovou je shrnutelný takto:
Ptá se, kdy by si měli občané začít "montovat do přízemních oken rolety a začít si mezi sebou šeptat," aby zabránili tomu, že jejich činy budou sledovány a následně veřejně interpretovány jako účelové polopravdy, jak popisuje výše uvedený případ.
Odpověď:
---
"Pane Mazle,
děkuji za Váš podnět. Je zřejmé, že si oba stojíme za svými názory, a že vidíme věci odlišně. Odpovím Vám však jasně na to, na co se ptáte: občané by neměli mít potřebu se schovávat nebo šeptat, pokud se podílí na rozvoji obce otevřeně a s vědomím, že jejich činy přispívají ke společnému dobru. Kritiku vůči zastupitelům vnímám jako součást demokratického dialogu, který má vést k transparentnosti a ochraně veřejných prostředků, nikoli k osobním útokům.
Jestliže se informace o konkrétním projektu objeví, ráda věřím, že občané uvítají podrobnosti o tom, jaké náklady byly na realizaci činností vyhrazeny a zda šlo o soukromé či veřejné zdroje. Koneckonců, pokud se za svou práci a práci zastupitelů cítíte dostatečně silný a přesvědčený, neměl byste se bát věcné diskuze, a ani já se jí nevyhýbám.
Děkuji za Vaši připomínku.
Anna Knoflíčková"
---
(Poznámka redakce: Vyjadřujeme zde nesouhlas s veřejnými, hrubými urážkami a nepodloženými tvrzeními pana Mazla o práci zastupitelky Anny Knoflíčkové, které doprovází zavádějícími informacemi od starosty.)"