Mlčení, porušování zákona a stížnost
Jak se občané Strážku museli domáhat běžně dostupných informací právní cestou
Ani na veřejném zasedání ZM dne 31. 7. 2025 neměl zájem starosta a 4 radní informovat. Až v bodu Diskuse informace žádali občané a zastupitelé, byly zveřejněny a v tištěné verzi předloženy členem zastupitelstva.
Za uskupení Pro občany se dlouhodobě a bezvýsledně snažíme získat přehled výdajů, cen a poplatků, které městys Strážek účtuje občanům, kolik z rozpočtu vydáme na platy a odměny nebo jak je vyčíslena škoda za neprodané, vytěžené dřevo z obecních lesů (dva roky ležící na skládce v Meziboří). Tyto informace měly být dávno občanům veřejně dostupné, týkají se totiž obecního majetku a služeb. Přesto je vedení obce dlouhodobě tajilo a odmítalo je veřejně sdělit. Ceny za odvoz odpadu, rozvoz obědů, nájmy, pronájmy tělocvičny, hřiště a obecních budov, práce traktorem nebo kopírovací služby – to vše jsou položky, které obecně platíme, ale až do léta 2025 nebyl dostupný žádný kompletní ceník. Starosta Vlastimil Tvarůžek opakovaně zamlčoval informace a nedodržel ani zákonné lhůty.
Zákona se musí držet občan. Když ho poruší starosta, nic se neděje?
Zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím stanoví jasně: pokud se občan obrátí na úřad se žádostí o informace, má je obdržet do 15 dní, nebo má dostat rozhodnutí s odůvodněním, proč mu informace nejsou poskytnuty. Pokud se tak nestane, jde o nečinnost státní správy, tedy úřadu městyse Strážku, která může být předmětem stížnosti. Právě to se stalo v případě (ne)činnosti starosty. Když mu byla opakovaně doručena žádost, nereagoval, neodpověděl, nerozhodl.
Časová osa nečinnosti úřadu:
- prosinec 2024 – zastupitelka žádá ústně o zveřejnění ceníku za služby, nájmy,
pronájmy…
- 27. ledna 2025 – podána 1. formální žádost podle zákona č. 106/1999 Sb.
- 13. února 2025 – veřejná výzva starostovi na zasedání zastupitelstva. Výsledek? Žádný.
- 2. června 2025 – podána 2. formální žádost. Ani na tuto žádost úřad nijak nereagoval.
- 20. června 2025 – právník JUDr. Lukáš Zárybnický podává stížnost na nečinnost starosty
- úřadu městysu Strážek. Ta je nazvána přesně: "Stížnost na postup při vyřizování žádostí – neposkytnutí informací bez vydání rozhodnutí." Až tehdy – po této právní intervenci – začal starosta jednat. Měsíc předtím ovšem nechal zákonné lhůty bez povšimnutí.
- 31. 7. 2025 – starosta a radní neprojednali stížnost na neposkytnutí informací ani odpovědi zaslané právníkovi, až na žádost občana na ZM informace předložila zastupitelka městysu
Jak v odpovědi vysvětloval starosta, který má zaměstnané na administrativu tři referentky, právníkovi svou nečinnost?
Citace z odpovědi (Mě/629/2025/TV Tvarůžek /737847867 2. 7. 2025):
"Zasílám Vám odpovědi k jednotlivým podáním. Jelikož dotazů bylo mnoho a v různých časových obdobích a také za různá témata zabralo hodně času vyhledání těchto informací."
Co říká stížnost právníka?
JUDr. Lukáš Zárybnický ve stížnosti ze dne 20. 6. 2025 uvádí:
"Žádosti nebyly vyřízeny ani žádným jiným způsobem v souladu se zákonem… klientce nezbývá jinak, než proti způsobu vyřízení žádostí podat stížnost dle § 16a odst. 1 písm. b) zákona."
Právníkem doručená stížnost poukazuje na to, že starosta - obecní úřad:
- neposkytl požadované informace,
- ani nevydal zamítavé rozhodnutí,
- čímž porušil § 14 odst. 5 zákona č. 106/1999 Sb.
Ve stížnosti je výslovně uvedeno, že městys měl 7 dnů na nápravu nebo na postoupení věci nadřízenému orgánu – Krajskému úřadu Kraje Vysočina.
Až následně 4. července 2025, v odpovědi na tuto stížnost, teprve starosta zaslal právníkovi informace pro občany a zastupitelku.
Žádost 1 - týkala se zveřejnění kompletního ceníku
Zde si můžete přečíst celý text odpovědi právníkovi
Doplněný přehled cen
Níže uvádíme kompletní tabulku – předloženou k doplnění na ZM 13. 2. 2025, je zpracována z údajů oficiálního webu městyse a z odpovědí právníkovi podle zákona č. 106.
Všechno, co mělo a má být veřejné už od začátku.

Žádost 2 - týkala se škody při hospodaření v lesích
Odpověď starosty zní: Škodu při hospodaření v lesích bohužel DOSUD vyčíslenou k dnešnímu dni nemáme.
Přitom v dokladech obce je uvedeno, že v roce 2023 bylo vytěženo a firmě zaplaceno za těžbu 122,89 m³ vzrostlých smrků, ale prodáno bylo jen 53 m³. Nedoložen je zisk za prodej 69,89 m³, kulatina dva roky leží na skládce, dřevo ztratilo hodnotu, škoda na kvalitě vznikla. A starosta zastupitelům oznámil, že dřevo dává například na pálení čarodějnic.
Žádost 3 - týkala se výdajů rozpočtu na platy a odměny
Odpověď starosty zní: z rozpočtu 2024 bylo vydáno na platy 3 858 769 Kč, dohody jsou uzavírány s brigádníky, případně zástupem pozice referent pošty, v roce 2024 bylo vyplaceno na dohodách 92 508 Kč
Je alarmující, že poskytnutá informace o výdajích rozpočtu neodpovídá údajům uvedeným v účetní závěrce za rok 2024. Proto byla doplněna o skutečné čerpání prostředků na platy, jak je uvedeno v závěrečném účtu a ve výkazu zisku a ztrát za rok 2024. Tyto dokumenty byly projednány na zasedání zastupitelstva dne 26. 6. 2025.
Rozpočet městyse Strážek na rok 2024 s přehledem skutečných příjmů a výdajů najdete v závěrečném účtu za 2024, ve výkazu zisku a ztrát 2024 na webu městyse pod odkazem https://www.mestysstrazek.cz/zaverecny%2Ducet%2D2024/ds-4956/p1=5912.
celkem výdaje: 28 671 345 Kč
zákl. příděl FKSP a sociál. fondu pro zaměstnance obce: 110 377 Kč
v tom výdaje na platy a odměny: 5 577 324 Kč
z toho výdaje za odměny zastupitelů: 1 345 227 Kč
výdaje na platy a zákonné odvody: 4 232 097 Kč
(3 184 859,-, 83 749,- 704 378,-,259 120,-)
celkem s ostatní činností místní správy: 4 981 174 Kč
náklady na reprezentaci zaměstnanců: 53 190 Kč
Na úřadě máme 9 zaměstnanců.
Kolik jich skutečně potřebujeme pro chod úřadu?
To určují jen radní – bez diskuse se zastupiteli!
4 referentky včetně účetní, z toho 3 na úřadě a 1 na poště
5 zaměstnanců s druhem práce dělníci, správce a jiné pracovní profese
počet zaměstnanců na dohody o práci nebo o činnosti (DPP a DPČ) není zveřejněn
na provoz státní správy dostává naše obec od státu do rozpočtu jen cca 460 tisíc, to je tak na celkové výdaje na plat pro jednu referentku
Z výše uvedeného rozpisu je patrné, že značná část výdajů směřuje na personální náklady.
Z doložených údajů vyplývá, že výdaje obce na platy a odměny tvoří téměř 1/4 celkového rozpočtu.
Připočteme-li k tomu náklady na administrativu projektů a dotací, stejně jako výdaje na údržbu, které jsou hrazeny firmám z rozpočtu, vyvstává otázka efektivity. Ačkoliv má obec 15 zastupitelů – což stanovilo předchozí zastupitelstvo – mají jen omezený přístup k mnoha dokladům a informacím a téměř o ničem nerozhodují. V obcích s podobným počtem obyvatel bývá zvykem volit pouze 7 až 9 zástupců. Nabízí se proto otázka, zda je hospodaření s finančními prostředky skutečně hospodárné a efektivní – jak ukládá zákon o obcích č. 128/2000 Sb.
Veškeré zásadní rozhodování probíhá výhradně mezi pěti členy zvolené rady. Tento případ bohužel odhaluje smutnou realitu fungování naší obce:
Starosta ignoruje zákonná pravidla.
Úřad nekomunikuje s občany.
Právníci jsou nuceni obhajovat postupy, které by měly být samozřejmostí.
Při porovnání počtu volených zastupitelů v okolních obcích je zřejmé, že efektivní rozvoj nemusí vyžadovat početnou sestavu volené samosprávy:
Obec / Počet zastupitelů
Moravec / 9
Dolní Rožínka / 15
Žďárec / 9
Bukov / 9
Vzhledem k těmto skutečnostem je na místě ptát se, zda je současný systém řízení a rozdělování veřejných prostředků v naší obci skutečně v souladu s principy hospodárnosti, efektivity a transparentnosti, jak ukládá zákon o obcích.
Zastupitelé, hovoříme právě k vám!
Nenechávejte dál rozhodování o obci v rukou několika málo lidí. Jste zvoleni, abyste zastupovali občany – ne abyste mlčeli, když jsou porušována pravidla, obcházeny zákony a informace zatajovány i vám samotným. Máte v rukou pravomoci. Máte právo žádat, kontrolovat, rozhodovat!
Každý, kdo se s tímto stavem smíří, stává se jeho součástí.
Nemůžeme donekonečna tolerovat nečinnost, mlžení a selektivní přístup k informacím.
Je čas začít jednat. Otevřeně, odpovědně, nahlas.
Pro občany – i pro sebe navzájem.